Kamis, 26 November 2015

Jenis-jenis Terapi

Jenis-jenis Terapi

Pendekatan terapi psikodinamik menekankan kepentingan pengalaman lalu ke atas tingkah laku semasa anda. Terapi ini akan menggalakkan anda untuk bercakap tentang zaman kanak-kanak anda dan hubungan anda dengan ibu bapa anda dan orang-orang yang bersama-sama penting di masa lalu, dan kerja-kerja dan kehidupan keluarga anda. Dia akan cuba untuk mengetahui sama ada anda memindahkan perasaan anda mempunyai kira-kira orang di masa lalu anda kepada hubungan semasa anda.

Ini seharusnya membawa kepada kesedaran diri yang lebih besar dan satu resolusi kepada masalah semasa. Terapi psikodinamik sering mengambil bahagian yang lebih aktif dalam sesi daripada psychoanalysts. Teori di sebalik terapi tingkah laku adalah bahawa semua tingkah laku dipelajari dan sebagainya boleh dipelajari dan tingkah laku baru yang diperolehi, tanpa menyelidiki ke masa lalu. Terapi tingkah laku berfungsi atas dasar bahawa pendedahan kepada apa sahaja yang anda takut dalam keadaan selamat dan persekitaran yang terkawal akan menyebabkan ia kurang mengancam dan tingkah laku yang diingini boleh diberi ganjaran.

Bentuk terapi amat berjaya merawat keresahan, kemurungan, tingkah laku keterlaluan dan fobia. Sebagai contoh, jika anda mempunyai fobia tentang labah-labah, ahli terapi anda mungkin pertama menunjukkan gambar labah-labah, maka sebuah filem mengenai labah-labah, dan akhirnya anda akan mengendalikan labah-labah kecil dan kemudian besar. Ini jenis terapi, kadang-kadang dipanggil terapi kognitif semata-mata, adalah berdasarkan kepada kepercayaan bahawa cara anda melihat dunia mempengaruhi emosi anda dan seterusnya tingkah laku anda.

Seseorang yang mengalami kemurungan mungkin dikunci dalam lingkaran pemikiran negatif dan percaya bahawa semua kejadian yang tidak diingini yang beliau bersalah, manakala pengalaman yang baik adalah peluang tulen. Melalui terapi tingkah laku kognitif anda akan belajar untuk mencabar corak pemikiran negatif dan diajar bagaimana untuk berfikir secara positif.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar